Децата обичат куклите и пиески с тяхно участие. |
Потребност на по-малките деца е да общуват с всичко, което ги заобикаля, с
живия и предметния свят. Проучват, разговарят не само с хората, а и с
животните, и с вещите, които им служат или са предизвикали любопитството им. Те търсят около тях да има мънички
същества, с които да играят и във
въображението си да ги превръщат в реално живи. Особено
близки са им играчките-кукли. С тях се учат да живеят активно, по подобие на
възрастните изграждат сходни социални и обществени връзки. Преживяват
емоционално различните затруднения и сблъсъци на своите герои.
Разчитайки на тази особеност на детската възраст, Пионерският дом създава още през 1953/54 г. детски куклен състав. Първият ентусиазиран ръководител е детската учителка Надя Гугова. Тя съчетава приложната творческа дейност за изработване на куклите-герои от литературните извори с театралното изкуство и разбира се, с музиката, с песните. Това е цял комплекс от въздействия за развитие и възпитание на детската личност – и на изпълнителите, и на зрителите, защото те общуват, разговарят и заедно решават проблемните ситуации на героите.
Разчитайки на тази особеност на детската възраст, Пионерският дом създава още през 1953/54 г. детски куклен състав. Първият ентусиазиран ръководител е детската учителка Надя Гугова. Тя съчетава приложната творческа дейност за изработване на куклите-герои от литературните извори с театралното изкуство и разбира се, с музиката, с песните. Това е цял комплекс от въздействия за развитие и възпитание на детската личност – и на изпълнителите, и на зрителите, защото те общуват, разговарят и заедно решават проблемните ситуации на героите.
Ето какво разказва самата ръководителка: “Идеята да се създаде и в нашия град
куклен театър ме е вълнувала отдавна. Ето защо , когато бях поканена да
ръководя кръжока в Пионерския дом, приех с голяма радост. Започнахме
примитивно, направихме си кукли, приспособихме параван за сцена и на Нова
година се включихме с малка програма в общото тържество. Кръжочниците като
пчелички носеха всякакви дреболии – парчета плат, копчета, мъниста, летви и други неща и от всичко това
изготвяхме костюми, декори и реквизит за пиесите. За спектаклите използвахме и
сами драматизирахме приказки, басни и злободневия от ученическия живот.
Направихме кукли, наши постоянни герои – Веселинчо, Мързеланко, и Добринчо. Те
станаха любимци на публиката ни. Те откриваха и закриваха спектакъла, те
задаваха въпроси, общуваха с публиката, разсмиваха я с лудориите, поучаваха я. (из детския в-к “Устрем” 1963 г.)
След известно прекъсване във времето този вид занимания с децата са възстановени. Ангажиран е нов ръководител – актьорът Николай Тенев. Поставените от него пиеси са посрещнати емоционално и с глям възторг от публиката. Децата, участници в актьорската група, много обичат своя ръководител и изживяват тежко неговото напускане. За кратко време работата поема преподавателката от ВИТИЗ Дойчена Синигерска. С удивление и радост тя приема и се възхищава на невероятните превъплъщения на децата при поставените задачи-етюди.
През 70-те години ръководител на колектива е Кръстьо Младенов. Атрактивен и много сърдечен, той завладява децата със своето чувство за хумор и подхода си максимално да ги включи в играта, да разпали въображението им при общуването деца-кукли. С поставен от него спектакъл съставът участва в републикански фестивал на кукления театър в гр. Кърджали.
След известно прекъсване във времето този вид занимания с децата са възстановени. Ангажиран е нов ръководител – актьорът Николай Тенев. Поставените от него пиеси са посрещнати емоционално и с глям възторг от публиката. Децата, участници в актьорската група, много обичат своя ръководител и изживяват тежко неговото напускане. За кратко време работата поема преподавателката от ВИТИЗ Дойчена Синигерска. С удивление и радост тя приема и се възхищава на невероятните превъплъщения на децата при поставените задачи-етюди.
През 70-те години ръководител на колектива е Кръстьо Младенов. Атрактивен и много сърдечен, той завладява децата със своето чувство за хумор и подхода си максимално да ги включи в играта, да разпали въображението им при общуването деца-кукли. С поставен от него спектакъл съставът участва в републикански фестивал на кукления театър в гр. Кърджали.
Момент от спектакъла, с който детския куклен състав се представя в републикански фестивал в Кърджали. |
Представленията са адресирани за най-малките, децата от детските градини и
началния курс. Те се използват максимално и при парковите забавления, и
празниците на открито – най-много през месеците май и юни, във връзка с Международния ден на детето и
Майските културни празници в Перник.
В последните години в ОДК се утвърди арт забавачница за най-малките и ще бъде много добре, ако на изкуството на детския куклен театър се обърне по-голямо внимание. Ще бъде полезно от много аспекти – и занимания по приложно творчество, ателие или работилница за кукли, литературно-познавателни и музикални занимания, актьорски упражнения. Театърът великолепно може да се използва многопосочно – и в познавателната, и в творческата, и в развлекателната дейност - да бъде един притегателен център за детските градини и началните класове.
В последните години в ОДК се утвърди арт забавачница за най-малките и ще бъде много добре, ако на изкуството на детския куклен театър се обърне по-голямо внимание. Ще бъде полезно от много аспекти – и занимания по приложно творчество, ателие или работилница за кукли, литературно-познавателни и музикални занимания, актьорски упражнения. Театърът великолепно може да се използва многопосочно – и в познавателната, и в творческата, и в развлекателната дейност - да бъде един притегателен център за детските градини и началните класове.
Няма коментари:
Публикуване на коментар