четвъртък, 19 март 2015 г.

Отдел "Наука и техника"





Има особена прелест в това да гледаш как  децата откриват света – как мислят, анализират, създават нещо с ръцете си, като преди това то е добило своите очертания в тяхното въображение и те търсят знания за да го създадат.
В кабинетите по техническо творчество виждаш именно тази тиха красота на мисълта и на действието, една толкова богата тишина на наведените над схеми или конструкции детски глави – кое, къде, как, защо именно така, по какви закони и правила? Безкрайна върволица от въпроси, които търсят обяснение.
Една от основните задачи на Детския център винаги е била разширяване на знанията, развитие на аналитичната мисъл и стимулиране творческите занимания на децата и юношите в техническите дисциплини. Това го изисква и характерът на икономиката в Перник и интересите на голяма част от подрастващите, получили начален тласък в семействата на работници, техници, инженери.




На втория етаж в стария дом още през 1953 г. са обзаведени кабинети по електро и радиотехника, металообработване, авио и корабомоделизъм, фотография. Първите ръководители са специалисти от промишлените предприятия. Един от тях е инженера от Мини Перник Хелмут Брокс, който е и основателят на детско-юношеското туристическо движение в България. Той е ръководител на групи по геология и минно дело. Организира с децата пътешествия из Витоша и Люлин, запознава ги с неживата природа – какво ще им разкажат скалните образувания, минералите, какво крият земните недра,  какви са богатствата на Пернишкия минен басейн и тяхното използване.

Снимка 3-3
снимки на Х. Брокс

Божидар Николов
Ръководителите по авио и корабомоделизъм Иван Драгоев, майсторът на спорта Божидар Николов и Георги Николов развиват и подхранват детските фантазии и мечти за полети в небето и морски пътешествия, като в процеса на конструкторската дейност възпитават у тях качества за точност, прецизност, последователност и постигане на търсените резултати. Изпробването на създадените модели се превръщат в истински празници за малките конструктори. Полетът на създадените самолети е полет на детското въображение и стремеж нагоре към висините, а управлението на корабчетата в езерото на близкия парк за тях е истинско морско пътешествие.



Снимки от личния архив на Божидар Николов

С Явор Новоселски децата конструират модели на ракети. Активирането им е “дръзко навлизане в атмосферата” с представи за бъдещи космически пътувания.

снимки


Учителят Димитър Галев ръководи групи по автомоделизъм. Летят детските автоконструкции с устрем по асфалтовите алеи на парка, спазвайки строго правилата за движение, с пълна безопасност за хората – пешеходци и кормуващи”.

снимка


В първите години на дейност в Дома Мария Зидарова, като специалист и педагог, ръководи групи по стругарство, една уважавана и приложима професия почти във всички предприятия на Перник.

На втория етаж се намира и радиостанция. Първият ръководител при нея е Васил Маньов, бъдещ инспектор в отдел Просвета”, а след това директор на Окръжна станция на младите техници (ОСМТ). В този период децата усвояват с него морзовата азбука.

Маргарита Попова – учителка от т. н. Стопанско училищепо това време се занимава с момичетата Млади домакини”, които се учат да приготвят ястия и сладкиши или скицират дрехи, кроят и шият.

Евлоги Данаилов – директор на основно училище Свети Иван Рилски” полага основите на школата по електротехника. В тайните на радиотехниката ги въвежда друг млад ръководител – Михаил Момчилов и Константин Владимиров.

Асен Иванов
След 1963 г. изключително голям принос за заниманията по радиоелектроника и електротехника има всеотдайния ръководител учител-специалист Асен Иванов. Той изгражда организационната структура и въвежда възрастова последователност при усвояване на знанията и практическите умения. В продължение на 39 години Асен Иванов  ръководи школата по радиоелектроника. Пътят на участниците в нея върви от първите основни термини и прости схеми за навлизане в законите на техническите науки до конструиране на сложни модели, приложими в учебната работа, в бита, при игротеки и детски забавления. Принципът му на работа е не само познание, а и приложимост  и значимост в живота и труда на хората. Има дни за откриване на повреди в донесени от децата домашни уреди и апарати и тяхното отстраняване, след изясняване на причините. Безспорно най-интересни са новите конструкции, които се правят  по зададени задачи с по-сложни схеми за разчитане и свързване. Школата, ръководена от този изключително всеотдаен ръководител участва в конкурси и състезания по техническо творчество и печели медали, грамоти и награди. Уредът за откриване на пукнатини в метални изделия е награден с висок приз. Много други от детско-юношеските творения се представят успешно в окръжни и национални прегледи.
Асен Иванов и Любка Иванова на специализиран лагер със занимания по интереси 1986г. - с. Говедарци.

Самият ръководител е един от главните организатори на традиционните ежегодни празници на техническото творчество в окръга през месец май в навечерието на 24 май. Възпитаниците на Асен Иванов се отнасят с уважение към своя ръководител и се консултират с него и в по-нататъшната си дейност, когато вече са извън Дома.

Определен принос за развитие на детското техническо творчество имат и Стефка Гюрова - ръководител по начална електротехника и Петър Николов  - по електроавтоматика.

Формите на извънучилищната дейност по наука и техника следват развитието на научно-техническата мисъл и постижения в достъпен за децата вид и съдържание. Навлизането на компютрите в дейността на човека предизвика създаване и обзавеждане на един от първите  компютърни  кабинети и разработване на програма за обучение на децата и юношите. Назначени са първите ръководители, които осъществяват тази дейност. В новата школа с детските групи работят Аделина Атанасова, Валери Цветанов, Ани Райкова, Бойко Кръстанов, Таня Георгиева, Цвета Савова. Всички те са специалисти от Изчислителния център, от предприятията или са учители-математици. Започват работа с първите български компютри Правец. По-късно е назначен и щатен ръководител със съответно висше образование по тази специалност. Това е Стела Валериева, а след нея с огромно желание работи току-що завършилия информатика.......................................

Това са млади, отлично подготвени кадри с подходящо висше образование, които с присъщия им ентусиазъм и ерудиция привличат много деца. С компетентност и педагогически такт, спокойно и уверено те въвеждат децата в света на новите информационни технологии – технологиите на бъдещето.



В почти  цялата история на Дома постоянно действа като учебна форма детски фото кръжок, по-късно развил се във фото студио. Повече от 45 години един талантлив учител по физика и математика дава на участниците в него знания за светлината и оптическите закони, разкрива сложното тайнство на отразяването и фиксирането върху фотографската плака. Заедно с децата  той твори вълшебства във фотолабораторията, постигнати от желанието да запаметиш в образи необикновения човешки свят и красотата на природата. Името на този ръководител е Костадин Михов.

Снимка 3-6-1
Костадин Михов

Със своите възпитаници той е събрал в огромен фото архив почти цялата история на Дома и на детската организация. Няма творческа изява, празник, състезание, интересна среща, която да не е отразена от него и малките фотографи. Те са навсякъде – гледат и запаметяват не само събитието, но и настроението, чувствата, които вълнуват участниците. С голям художествен усет превръщат науката в изкуство. В началото фотосите са черно-бели, по-късно с обогатяване на базата и опита, грейват и цветните изображения. Участията на децата в конкурси и изложби са отличени с много награди:
- лауреати на V и Републикански фестивали на художествената самодейност;
- първа награда от Националната фотоизложба по случай 100 години от рождението на Георги Димитров;

- сребърен медал от Национална изложба на цветна фотография - Троян 1986 г.;

снимки

3-6-2
3-6-3
3-6-4
В развитието на тази дейност имат по-кратковременно участие и ръководителите Здравко Атанасов, Димитър Димитров, Юри Секулов.

снимки
3-6-5
3-6-6
3-6-7

Цяла поредица от ръководители оставя своя значим принос в организацията и в конкретната дейност за развитие на научно-познавателните форми и техническото творчество, на трудовите инициативи с широк обхват на участници. С подходящи призиви, идеи, задания се предизвиква участието на децата от всички училища в окръга в значими обществено-полезни дела.

В отдел Наука и техника” са работили като завеждащ- отдел и методисти Слава Константинова, Пенка Андреева, Георги Сергиев, Николай Николов,  Васил Стоянов, Цветана Спасова, Иван Чупетловски, Богомил Киров, Петър Йонков, Войко...................., Сийка Данчева, Олга Чорбаджийска, Найден Миладинов, Иван Иванов, Цветан Любомиров, Данчо Данчев, Милко Сотиров, Пенка Златкова, Любка Иванова.
Това са специалисти и педагози, организатори, информатори, популяризатори, анализатори, които осъществяват връзката на Дома с всички училища за проучване на интересите на децата и тяхното насочване към извънучилищните форми. Те осигуряват необходимите специалисти за съответните учебно-творчески занимания и нужната материално-техническа база. Те създават максимални условия за колективна и индивидуална изява на знанията и конструкторските постижения чрез участие в конкурси и провеждане на ежегодни празници на техничиското творчество. В този отдел на Дома действат ежегодно по 40-45 групи с над 520 участника.

снимки
3-6-8
3-6-9
3-6-10

Организационно и методически вниманието на тези ръководители се насочва и към установяване на постоянни, осмислени по съдържание връзки на всяко училище с определено промишлено предприятие. Целта е развитие на детското техническо творчество с включване в процеса на специалисти-инженери и техници, с използване на подходяща материална база в самите предприятия. Началото е поставено още през 1959/1960 г.
Инициатор и главен организатор на този вид дейност е учителят-специалист Николай Николов, зав. отдел Наука и техника” в Дома. Той е убеден в обществената, професионална и бъдеща стопанска стойност на тези стартови за децата и юношите занимания. С широка организационно-методическа работа обединява в едно цяло много съмишленици. Резултатът е осмисляне и изпълване с познавателно и възпитателно съдържание на връзката между училището и шефското предприятие.

Това е огромна по обем работа, осъществена с помощта на дружинните ръководители. Установена е връзка с административните и младежки ръководства на предприятията от целия окръг. Уточнени са формите на работа, ръководителите, базата, която ще се използва – лаборатории, технически кабинети, работилници. Изяснени са знанията, които трябва да получават децата за съответното производство в достъпна за тях форма, за професиите, които се упражняват в него; знанията и практическите умения за осъществяването им. Изработени са конкретни планове на територията на целия окръг и в продължение на няколко години са създадени  към 180  учебно-практически групи.

Организационно-методически тези форми са обединени в  окръжна „Станция на младите техници” – първа в страната. Това е символично название, но неговата организационна структура позволява да се осъществи интересна за децата дейност съвместно с т.н.шефски предприятия – Машиностроителен завод  Струма” и СПУ Хр. Смирненски”, ЦРБ(Централна ремонтна база) и ІХ училище, Металургичен комбинат Ленин” и ХІ училище и т.н.

По-късно тя се формира като отделна учебно-творческа структура с юридическа самостоятелност и своя материална база в старата сграда на едно от най-старите училища в Перник  Св. св. Кирил и Методий” под названието Окръжна станция на младите техници. Връзката с промишлените предприятия за развитие на детското техническо творчество остава и тук като една добра традиция за всяко училище. Подрастващите получават и технически, и икономически знания непосредствено от самия извор на стопанския живот в окръга.

снимки 3-7


Трудовото възпитание на децата винаги е една от основните задачи на отдела. Целенасочено, с ясно мотивиране на действията на децата, завеждащите отдела и методистите в него, заедно с ръководителите на детската организация по места и с помощта на училищните ръководства организират трудовата дейност за създаване на видимо значими, стойностни, обществено полезни дела.
Една от тях е включването в изумителното по своя ентусиазъм детско национално движение за събиране на вторични суровини – метални отпадъци, хартия, както и шипки и билки в периода 1963-1966 г. с голямата патриотична цел да се съберат средства за възстановяване на историческия кораб Радецки”. Водач в тази инициатива е детският вестник „Септемврийче”,  който децата е и  вдъхновител, и организатор.
В Перник и близките селища пионерските дружини със съдействието на предприятията предават  големи количества метални отпадъци и хартия. В селата от Трънски, Брезнишки, Радомирски, Земенски райони повече са събраните шипки, билки, диворастящи плодове. Има точна отчетност както в първичните детски колективи, така и в рамките на всяко училище-дружина до най-високото ниво – Окръжна пионерска организация. Забележителното е, че с най-активна трудова дейност и най-много събрани средства се отличават малките детски общности от селата Дрен, Стефаново, Лева река, Лесковец и др.  Заедно с другите национални първенци на 24 юни 1966 г. в президиума на Народното събрание дружината в село Долни Раковец е наградена с медал „Трудово отличие”. 
В рамките на инициативата за възстановяване на кораба Радецки” трудовата дейност върви заедно с широка информационно-познавателна и изследователска работа.

Отдел Физкултура и туризъм” организира походи по стъпките на Ботевата чета. Задачата е децата да усетят голямото дело и героизма на поета-революционер и неговите сподвижници.

Елена Хранова от село Върба пише до Националния щаб: „Другари от Щаба, искрено се зарадвах на писмото Ви. Когато го получих, бях във ваканция, затова сега Ви отговарям. Какво правим за „Радецки”?
През последните месеци в нашата дружина кипи усилена работа. Проведохме рецитали, вечери, сборове, посветени  на Ботев и участниците в неговата чета. В дружината са сформирани два експедиционни отряда. Единият върви по стъпките на Ботевата чета от Козлодуй до Вола. В него участвахме аз и братчето ми Пламен, който е първокласник.  Походът беше труден, но интересен и пълен с изпитания.
Вторият отряд носи името на Иван Соколов- комендант на град Панагюрище по време на Априлското въстание. Той е роден в нашето село Върба. Децата изучиха живота и делото му. Свързахме се и с музеите в Панагюрище и Пазарджик  и събрахме ценни сведения. Отрядът ще направи поход по стъпките на априлци. Ще посетим Клисура, ще се изкачим на връх „Богдан” в Средна гора и на 1 май 1966 г. ще се включим в голямата група походници по стъпкиите на априлци.” (Из книгата на Лиляна Лозанова „Радецки`66”)

Снимка-книга

Стотици са изпратените писъмца. Всяка пионерска дружина в Перник, Радомир, Трън, Брезник, Земен има своите малки изследователи, обединени в експедиционни отряди с ентусиазирани учители по история и  география, както и други специалисти, които ръководят тази дейност. Домът е в тясна връзка и създава възможности за изявата им.

Отдел Художествено възпитание” провежда рецитали на Ботевата поезия,тематични изложби. Приходите от организираните концерти и спектакли също отиват в спестовните книжки за кораба. Този интеграционен подход е стил на работа в Дома при всички по-мащабни задачи и инициативи.

Като цяло Окръжната пионерска организация в Перник и Пионерският дом като нейн организационно-методически център се представят достойно в това голямо дело. Децата от Пернишки окръг  са частица от армията от 1 200 000 деца, които участват в събирането чрез достоен труд на 523 000 лева за построяването на тази българска светиня, на която през 1876 г. пътува Ботевата чета. За да участва в освобождението на Родината от петвековната турска робия.


На 30 май   1966 г., в присъствието на хиляди деца и ръководители от цялата страна, събрани на пионерски сбор, възстановеният кораб е пуснат за плаване. На палубата му е легендарната чета”. В ролята на Ботев се превъплъщава актьорът Богомил Симеонов, чиито родови корени са от град Радомир. Присъства и делегация на Пернишката окръжна пионерска организация. С първия курс на кораба през август и септември 1966 г.  до Будапеща, Братислава и Виена  пътуват  като награда от Пернишки  окръг децата Славян от с. Долна Мелна, предал най-много шипки и командирът на Окръжния пионерски щаб Богомил от с. Дрен, както  и директорът на Окръжния пионерски дом Рахила Авиотова.

Снимка
3-8-1
3-8-2
3-8-3
3-8-4
на кораба, снимка на първенците – от Долни Раковец и Темелково, на Богомил Симеонов с четата.

Пионерски труд за Родината е инициатива с вече създадени традиции сред пионерските колективи. Преди кораба „Радецки” децата са участвали в много трудови дела в национален мащаб за събиране на старо желязо, при удвояване на жп линията София-Мездра, събиране на билки за купуване на електрически локомотиви за първата у нас електрифицирана железопътна линия  София-Пловдив, на вагони тип „Думкар” за комсомолския обект „Марица-Изток” и др.

В следващите години задачите на трудовата дейност с децата се насочват в други посоки:
- обогатяване на материалната база на училищата;
- участие в художественото оформление на новостроящия се Пионерски дом;
- събиране на желязо за метални плавки в Металургичния комбинат;
- закупуване на детски локомотив;
Първа пионерска плавка


снимки 3-9-1
от албум на Милко –


Определено значима заслуга за организацията на детските колективи в поредица от активни залесителни акции има Милко Сотиров - зав.- отдел в Пионерския дом. Един от обектите е и пътят за с. Ковачевци. В периода 1980-1983 г. там са засадени хиляди фиданки , декоративни храсти и дървета. И сега засадените от детските ръце люляци, форзиции, акации  радват с цветовете и уханието си пътуващите в посока към Косача, Сирищник, язовир „Пчелина”.

Участието в залесителни дейности край селища, по табаните на миньорския град, озеленяването на училищни дворове е значима част от трудовата дейност, осъществявана от децата. Със своята дълбока убеденост, че децата трябва да бъдат научени да ценят природата, да я пазят и обогатяват – да умеят да засадят цвете и дърво и да се грижат за тях , Сотиров обединява и повежда в това дело много ръководители и деца, както и институциите, с чиито специалисти и средства се осъществява самата дейност. Това са Горско стопанство, Пътно управление, СП Паркове и градини”. Със своята организираност и умението да поддържа висок тонус на желанието към творчески резултати, Сотиров успява да съчетае както учебно-творческата работа в отдела, така и масовите форми за изява на детското техническо творчество. Работейки в единодействие с ОСМТ (Окръжна станция на младите техници) и ОСМА (Окръжна станция на младите агробиолози), заедно с дружинните и класните ръководители, извежда до отлични резултати трудовата дейност на пионерските отряди и дружини.

снимки
3-9-2
3-9-3
3-9-4

Още в началото за основателите на Дома е важно у децата да се изгради отношение към природата чрез разширяване на познанията им за нея и с реални действия за нейната защита и развитие. В структурата на учебно-творческите занимания функционира отдел Природолюбителска дейност”. Обзаведен е и специален кабинет с богат нагледен материал. Формират се групи по цветарство, пчеларство, приятели на животните. В красивия, богато озеленен двор на стария Дом, освен разнообразието от дървета и декоративни храсти, има цветни алеи, лехи, кътове, розариум, великолепни люляци, малко опитно поле. В слънчевия скат, сред тях, е разположен пчелина. В друга част на двора има зоокът, който  събира приятелите на животните. Това е базата за практически занимания, а ръководители са всеотдайни и интересни като преподаватели учители от Перник.

Пчеларите са Стефчо, Елка и Милето – 1956г.
Слава Константинова първоначално  е учителка в с. Богданов дол и училище „Св. Иван Рилскив Перник, впоследствие отдава своя труд на извънучилищната природолюбителска дейност. За нея е изключително важно децата да разберат и усетят чудесата на природата - невероятната организация в живота и труда на пчелите, прелестната красота на цветята, привъзаността на животните. Тя държи  децата да станат техни приятели. Освен учебно-познавателната дейност в ръководените от нея кръжоци, тя организира и популяризаторски форми за изява -   утра на малките пчелари, дом на птиците, летен лагер на младите природолюбители, природолюбителски викторини.

снимки

Заедно със своя съпруг архитект Любен Константинов, автор на преустройството на Дома, развиват тази толкова значима за бъдещия човек дейност - оформлението на околната среда с мисълта за красота и култура във всичко, което ни заобикаля. Те просто носят в сърцата си неизмерима обич към децата и огромно желание да израсне  поколение, което с придобитите знания да се бори за това. Двамата оставят много свои разработки по различни теми от заниманията, с мисълта за приемственост и ползване на техния опит. Това е една чудесна съпружеска двойка дала много обич и знания на децата. За спомен остават две засадени от тях бели брезички. Съхранена е едната - в центъра на стълбищната площадка пред новата сграда на Дома.
По-късно ръководители на отдел Природолюбителска дейност” са били Пенка Андреева, Никола Вучев, Рахила Авиотова, Цветана Ценова.







Освен съхраняване и продължаване на създаденото, се развиват и нови дейности. В Дома се изгражда метеорологична площадка за наблюдение и регистриране на температурни промени, атмосферно налягане, влажност на въздуха. Засажда се нов голям розариум. Отделът съдейства организационно на БАН за преброяване на щъркелите в окръга и закрила чрез децата на тези красиви птици. Децата помагат за регистриране на природни забележителности. Подемат се инициативи за защита на птиците с изработване на къщички и хранилки, отглеждане на зайчета и др. Организират се читателски разговори по научно-популярна литература.

В организираните от Методическия отдел на Дома клубни дни в училищата специалистите по биология от Отдела  ръководят изучаване на билките, разясняват изискванията за тяхното събиране и съхранение, масовизират движението сред децата за защита на природата и нейното обогатяване чрез трудова дейност.

Под патронажа и с конкретното съдействие на отдел Народна просвета” и лично на прекрасния педагог Георги Милушев се организират семинар-практикуми с учители по биология в резервата Острица на Голо бърдо. Научен ръководител е Николай Виходцевски от СУ „Св. Климент Охридски”, автор на книги за защита на природата и специално за тази природна забележителност на Пернишки окръг.

На базата на отдел Природолюбителска дейност” по-късно.............г. се създава и развива като самостоятелна организационна и административна единица със своя материална база Окръжната станцията на младите агробиолози.

Отдел Наука и техника” и Домът като цяло работят в пълен синхрон и единодействие с двете новосъздадени структури – ОСМТ и ОСМА. Там са ангажирани великолепни специалисти, които разширяват дейността по обхват на деца и главно на юноши,  обогатяват по видово разнообразие научно-техническите форми на извънучилищните занимания. Ръководителите на двете нови институции  Васил Маньов, Богиня Младенова, а по-късно Анета Градинарова, имат знанията, опита и амбициите да изведат на ниво тези необходими от обществено-икономическа гледна точка дейности за младите. И те имат своите постижения.

В периода след 1989/1990 г.  вниманието в отдела се насочва и към по-широко и задълбочено въвеждане на децата и юношите в сферата на екологията чрез създаване на специализирани форми на работа. Ръководител е Искра Попова – бивш дружинен ръководител и учител, впоследствие служител в отдела по екология в общинската администрация в Перник.
Зоя Харизанова с желание и въображение прилага в работата с детските групи знанията от своята специалност и дългогодишния си опит от дейността с пионерските колективи.  Тя също е бивш дружинен ръководител  и в Дома занимава децата с конструиране и макетиране. Реално действащо ръководно правило в заниманията е „Познавай, пази,  пресъздавай сътвореното от хората и сам твори красота в живота”.

В отговор на съвременните тенденции на развитие методистът в отдела Любка Иванова ръководи клуб „Фантастика”  и започва цикъл от занимания за даване на икономически знания на по-големите деца. В гостуващия лекторски състав са включени утвърдени специалисти.

В цялата съвкупност от дейности, осъществявани в Пионерския дом, отдел Наука и техника” има своя заслужен дял. Това е отделът с възможности да съдейства на всички останали с техническите си средства и с познанията на своите ръководители.

Няма коментари:

Публикуване на коментар